Samboavtal

Nu är det så att jag och min flickvän ska flytta ihop och bli sambos i en bostadslägenhet jag har köpt. Vi har även kommit överens om att vid eventuell separation så ska lägenheten och all inredning och möbler tillfalla mig då jag har betalat för allt som finns i lägenheten när vi flyttar in. Men min flickvän vill känna att hon kan köpa något till lägenheten men ha rätt att ta med sig det vid eventuell separation på samma sätt känner jag att jag vill köpa saker till lägenheten som inte ska ingå i det gemensamma bohaget. Så i stort o hållet så vill vi inte att något ska ingå i det gemensamma bohaget utan var och en äger det man har betalat för. ska vi skriva ett samboavtal då och avtala bort hela sambolagen eller är det vissa saker vi behöver reglera? Samt blir samboavtalet giltigt om vi utformar det av ovanstående behov och undertecknar det båda två själva utan någon juridisk hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du redan verkar känna till är det möjligt att genom ett samboavtal avtala att sambolagens bestämmelser helt eller delvis inte ska gälla. Om du känner dig osäker rekommenderar jag att du med hjälp av en jurist skriver ett samboavtal för att hindra eventuella orättvisor om du separerar från din flickvän. Viktigt att tänka på är att samboavtalet måste vara skriftligt samt undertecknat av både dig och din sambo för att vara giltigt. Det finns inget krav ifrån sambolagen om att ett samboavtal måste vara undertecknat av någon juridisk behörig person för att vara giltig. Sambolagen hittar du här.

Vänliga hälsningar,

Rådgivare