Samboavtal

Hej! Jag och min flickvän ska flytta ihop i min lägenhet. Jag äger lägenhet och alla möbler. Ska man skriva några papper på detta om det skulle ta slut mellan oss en dag??

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt sambolagen omfattas enbart samboegendom vid en eventuell bodelning. Med samboegendom menas sambornas gemensamma bostad och bohag som skaffats för att användas gemensamt. Egendom som du skaffat innan omfattas inte. Det innebär att om din flickvän flyttar in i din bostad som du haft sedan tidigare, ska denna bostad inte bli föremål för bodelning när samboförhållandet upphör vid separation eller dödsfall.

Du kan skriva ett samboavtal med din flickvän och avtala om att bodelning inte ska ske vid en eventuell separation eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Samboavtalet ska vara skriftligt och vara undertecknat av er båda. Avtalet behöver ej bevittnas, men det kan ändå vara en fördel att bevittna för att undvika framtida diskussioner. Det är även viktigt att ni upprättar två likadana exemplar och att vardera sambon får varsitt exemplar.

Det bör nämnas att om din lägenhet är en bostadsrätt och ägs enbart av dig och normalt inte ska ingå i bodelningen, kan det bli aktuellt att din flickvän kan överta den om det anses skäligt genom den så kallade övertaganderegeln och detta kan inte avtalas bort med hjälp av ett samboavtal. Oftast gäller det om det finns barn, men även om det finns synnerliga skäl för ett övertagande.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare