Sambo VS. gift

Hej!

Har en fråga angående vad som händer när sambo som jag delar hus med avlider?

Vi har gemensamma barn.

Sedan undrar jag om det blir någon skillnad om vi gifter oss?

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En stor skillnad mellan att vara sambo och gift är att man vid samboskap inte per automatik ärver varandra, det gör man däremot som gifta. Är man samboende är det alltså viktigt att man skriver testamente om man vill att sin sambo ska ärva en själv vid sin bortgång. Är man gift följer det däremot av lag att den andra maken/makan har rätt till arv före gemensamma barn, vilket innebär att man i denna situation inte behöver skriva något testamente.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare