FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/07/2014

Sambo vägrar bodelning

Hejsan, jag och mitt ex delade på oss och då han fortfarande har boende vill jag ha betalt för alla möbler vi har köpt ihop. Han total vägrar, vart ska jag vända mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har rätt att begära att samboegendomen, i det här fallet bohag/möbler som förvärvats för gemensam användning, fördelas mellan er genom en bodelning.

En bodelning skall genomföras på begäran av någon av samborna, och den andra sambon kan inte vägra att bodela, se lagtext https://lagen.nu/2003:376#P8S1.

Bodelningen är ett avtal som du och din f.d. sambo kan upprätta genom en överenskommelse. Om ditt ex vägrar att göra bodelning är mitt förslag att du kontaktar en familjerättsjurist som kan hjälpa er att genomföra en bodelning.

Det finns även möjlighet att anlita en bodelningsförrättare att sköta bodelningen. Bodelningsförrättaren förordnas av domstol (vänd dig till din lokala tingsrätt) och betalas normalt av samborna hälften var. Det kan dock bli kostsamt, varför det bästa vore att så snart som möjligt kontakta en familjerättsjurist och försöka få till stånd ett bodelningsavtal

Din f.d. sambo kan alltså inte vägra att genomföra en bodelning.

Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare