Sambo överta hyresrätt vid separation

Om man bor sambos i en hyresrätt och separerar får jag bo kvar fast jag inte har förstahands kontrakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det finns flera olika sätt som kan leda till att en sambo kan ha rätt att bo kvar i hyresrätten efter en separation trots att den andra sambon är innehar hyresavtalet till en lägenhet. Enligt sambolagen (2003:376), se här, ska en bodelning göras mellan sambor vid en separation, om någon av samborna begär det. Om hyresrätten har skaffats för gemensam användning, dvs att ni ska bo där gemensamt, kommer den att ingå i en sådan bodelning eftersom den då är samboegendom. Om du då erhåller hyresrätten i en bodelning så har du rätt att överta hyresrätten, vilket följer av jordabalken (1970:994) 12 kap. 33 § st 2, se här.

Om hyresrätten inte är samboegendom och det är den andra sambon som innehar hyresrätten, så kan du ändå ha rätt att ta över hyresrätten när samboförhållandet upphör om du bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om ni inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det. Se sambolagen 22 § samt jordabalken 12 kap. 33 § st 2 som innebär att du har rätt att ta över bostaden om 22 § i sambolagen är uppfylld.

En annan möjlighet att få ta över hyresrätten är att din sambo överlåter hyresrätten till dig som närstående enligt jordabalken 12 kap. 34 § (se här), men då krävs det att du varaktigt sammanbor med sambon som innehar hyresrätten och hyresnämnden ska lämna tillstånd till ett sådant överlåtande om inte hyresvärden godkänner en sådan överlåtelse, vilket ges om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen av hyreskontraktet. Detta är oftast fallet om den som ska ta över lägenheten har möjlighet att kunna klara av att betala hyran. Vad som är ett varaktigt sammanboende finns ingen exakt tidsgräns på, men en treårsgräns kan användas som riktmärke.

Hoppas detta svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare