Sambo och lika ägande i fastighet

Min sambo äger "vårt" radhus till 100%. Han står för 50% av bolånet & hans pappa står för resterande 50%.

Då jag själv ägde en lägenhet vid köpetillfället bestämde vi att lämna mig utanför helt.

Nu vill vi att jag ska äga 50% av radhuset & att jag även ska stå för boloånet till 50% istället för min sambos pappa.

Vi vill att vi båda alltid ska ha rätt till 50% oavsett om någon dör eller om vi separerar.

Vi har 2 gemensamma barn & min sambo har 1 barn sen innan, samtliga under 18 år just nu.

Vad finns det för alternativ? Gåva? Försäljnig?

Vad är viktigt att tänka på? Tex sambolagen träder in? Vinstskatt för min sambo vid försäljning till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Först och främst är det viktigt att tänka på att sambolagen gäller från det att ni stadigvarande bor tillsammans (se 1 § sambolagen). Enligt 3 § sambolagen utgör all egendom som införskaffats för gemensamt bruk s k samboegendom, vilken ska delas lika vid en ev. bodelning (såvida någon begär bodelning vid separation, se 8 § sambolagen). Har radhuset köpts för gemensamt bruk blir således resultatet detsamma (dvs hälftendelning) oavsett hur ägandet ser ut.

När det gäller radhuset finns alternativen gåva samt köp. Skillnader uppstår avseende beskattningen. Vid gåva utgår ingen skatt alls vid överlåtelsen, istället tar du över din sambos skattemässiga situation (du kommer då istället få skatta när du säljer i framtiden), se 8 kap. 2 § samt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen (IL). Om din sambo istället säljer halva radhuset till dig utgår kapitalvinstbeskattning för den vinst han gör med 22 % (se 45 kap. 33 § samt 65 kap. 7 § IL). Skillnaden blir då att han får "skatta av" den vinst radhuset genererat under hans innehavstid om ni väljer att förändra ägandet genom försäljning, medan du kommer att få skatta för den delen när du säljer, om ni istället väljer gåva. Å andra sidan behöver du vid gåva inte betala någon köpeskilling till honom. Påpekas kan dock att det vid försäljning av fastighet är möjligt för överlåtaren att kräva en köpeskilling, så länge denna understiger fastighetens taxeringsvärde slipper han, trots betalningen, kapitalvinstbeskattning då hela överlåtelsen ses som en gåva (detta enligt den s k huvudsaklighetsprincipen).

För att vara helt på den säkra sidan gällande fördelningen av er egendom vid ev. separation alternativt om ena sambon avlider rekommenderar jag att ni skriver ett samboavtal. Där kan skrivas in att bodelning inte ska ske alls alternativt att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av bägge samborna (se 9 § sambolagen). När det gäller radhuset kommer det dock inte bli några problem då ni äger lika efter överlåtelsen (vilket ju också skulle blivit resultatet enligt sambolagen om ni förvärvat fastigheten för gemensamt bruk).

Nämnas kan också att sambos inte ärver varandra likt gifta. Önskar ni trots allt att den efterlevande sambon ska ärva (och därmed att de gemensamma barnen får vänta på sitt arv tills bägge föräldrarna avlidit) rekommenderas att ni upprättar ett inbördes testamente där framgår att den efterlevande ska ärva den först avlidna med fri förfoganderätt. Detta innebär full arvsrätt för den efterlevande sambon, men utan möjlighet att testamentera bort egendomen vidare. Särkullbarnet får dock oavsett ut sitt arv direkt.

Hoppas ni fått svar på era funderingar. Tveka annars inte att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare