Sambo köpa in sig i bostad

Hej!

För en månad sedan köpt jag och min sambo en bostadsrätt för 3 610 000 kr som vi idag har tillgång till. Det var jag som betalade den vid köpet och som står som ensam ägare på köpavtalet.

Nu i efterhand har vi kommit överens om att min sambo ska köpa 10% av bostaden med en kontantinsats som motsvarar 10% av den ursprungliga beloppet som jag köpte den för, dvs 361 000 kr.

Jag har nu två frågor.

- Detta får väl inte några skattekonsekvenser för mig som säljare när min sambo nu köper in sig till den ursprungliga priset då det inte finns någon värdeökning att beskatta?

- Vilket avtal behöver vi använda oss av på er webbplats för att formalisera detta?

Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag bara upplysa dig om att bostaden utgör samboegendom såvida den är förvärvad för gemensam användning och ni inte har skrivit samboavtal om annat. Detta framkommer i 3 och 9 §§ sambolagen. Trots att du har betalat hela bostaden och själv står på kontrakten har din sambo i en bodelning rätt till hälften av bostadens värde. Vidare kan din sambo begära att få behålla bostaden, med hänvisning till bäst behov, se 16 § 2 st sambolagen. Om du söker att undvika att så ska vara fallet, bör du försöka få din sambo att gå med på att skriva ett samboavtal, som begränsar den rätt som beskrivits ovan.

Nu till din första fråga. Det stämmer som du säger att det inte uppstår några skattemässiga konsekvenser till följd av ett köp som du beskrivit. Enligt 44 kap. 13 § inkomstskattelagen uppkommer ingen kapitalvinst eftersom att kapitalvinsten ska beräknas som skillnaden mellan

– ersättningen för den avyttrade tillgången eller för den utfärdade förpliktelsen minskad med utgifterna för avyttringen eller utfärdandet, och

– omkostnadsbeloppet (anskaffningsutgiften mm.)

Angående vilket avtal som du ska upprätta för att genomföra köpet kan hänvisas till följande länk: http://lawline.se/avtal/forsaljning_bostadsratt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Lycka till!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare