Sambo eller ej? - Avhysning av hyresgäst.

Jag står på en hyresrätt sedan 3 år tillbaka. I år (i juni) träffades vi & blev sambos, hon flyttade in till min hyresrätt och har två barn sen tidigare förhållande. Förhållandet fungerar ej & jag vill inte längre bo ihop. Hon vägrar att flytta & hävdar att det är hennes rätt att bo kvar. Vem har rätt till bostaden & hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag inser att din f.d. flickvän påkallar att hon vill ta över besittningsrätten för din hyresrätt. Det här kan ofta bli infekterade konflikter och går inte fullt ut att generalisera kring. Därför vill jag angripa din fråga från en annan infallsvinkel. Du anger att ni har varit sammanboende sedan juni 2015, vilket innebär att ni idag inte har bott ihop under 6 månader. För att räknas som sambos i lagens mening krävs två saker. Den första är att ni ska vara i ett parförhållande och det andra att ni bor stadigvarande tillsammans. Med stadigvarande menas ungefär 6 månader. Det är ni har levt som ett par i 6 månader som din f.d. flickvän kan kräva bodelning enligt sambolagen.

Som jag ser det så har din f.d. partner alltså inte rätt att göra gällande besittningsrätt för din hyreslägenhet då ni inte är sambos.

För att avhysa hyresgäster, vilket då blir hennes status, så vänder du dig till Kronofogdemyndigheten. Där ska du begära vanlig handräckning, enligt denna bilaga.

Kan ni inte lösa detta redan nu så blir situationen mer svårlöst. Då rekommenderar jag dig söka mer utökad hjälp. Vi på lawline.se sammarbetar med Familjens Jurist vilka erbjuder hjälp i din situation.

Jesper LublinRådgivare