Sambo bytte lås och vägrar tillgång till gemensamt hem

Hej!

Jag har lämnat min sambo. Jag o vår gemensamma son bor tillfälligt hos mina föräldrar då sambon utsatt oss för psykisk misshandel (utredning socialtjänsten pågår). Sambon bytte lås samma dag på vår gemensamt ägda villa och jag har alla mina ägodelar kvar där. Han vägrar svara på om vi ska sälja, om han ska lösa ut mig... Han svarar inte trots att jag gett förslag på olika lösningar. Jag har fått erbjudande om en lägenhet. Vad kan jag göra för att få honom att fatta ett beslut. Jag vill inte ha kvar huset utan sälja eller bli utköpt. Men är utelåst utan svar. Hur går jag till väga. Kan han bara fortsätta bo där. Jag har hittills fortsatt betala hälften på alla utgifter där.... Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar det har du två funderingar: 1. Hur du kan göra för att sälja huset eller bli utköpt och 2. Hur du ska få dina ägodelar tillbaka. Mitt svar är därför uppdelat i dessa två delar.

1. Huset

Eftersom ni äger huset tillsammans är samäganderättslagen tillämplig. Den innehåller en möjlighet för en delägare att sälja den samägda egendomen vid offentlig auktion när man inte kommer överens över saken, i ditt fall eran samägda villa (6 § samäganderättslagen). För att sälja villan behöver du ansöka om detta hos tingsrätten. Detta är alltså en sista utväg när delägare inte kan komma överens. Även om det inte går så långt att du ansöker om offentlig auktion, kan det vara bra att veta att det är en åtgärd som du har möjlighet till.

2. Ägodelar

Vidare beskriver du att du har kvar dina ägodelar i villan som din sambo förhindrar att du hämtar. När en person olovligen hindrar någon annan att få tillgång till sin egendom så kan man ansöka om särskild handräckning (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Denna ansökan kan du göra hos kronofogden. Särskild handräckning innebär att kronofogden hjälper dig att få dina saker tillbaka. Ansökan ska vara skriftlig och utformad på ett visst sätt. På kronofogdens hemsida kan du ladda ned en särskild blankett att fylla i.

Mer information om särskild handräckning hittar du här.

Blanketten för särskild handräckning hittar du här.

Hoppas detta var till hjälp,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare