FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2015

Sambo - bodelning - fastighet

Hej!

Sambon ska köpa ut mig från huset och är inte helt säker på att jag räknat rätt

Inköpspris hus

1680000kr

Tomt

152000kr

Rep på huset

142130kr

Summa: 1974130

Mäklare 65000kr

Lån 1683500kr

Har räknat att hon ska betala mig efter mäklare 65000kr å 22%skatt

364000kr

Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att frågan handlar om bodelning då inget nämnts om varför sambon ska köpa ut dig från huset.

Enligt 8 § sambolag(2003:376) ska bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Det råder dock avtalsfrihet mellan er när ni avtalar om bodelningen. Detta innebär att du och din sambo kan själva komma överens om ett värde som ni tycker är lämpligt för det aktuella bodelningsobjektet. Denna frihet är dock behäftad med begränsningar om någon av er har skulder som överstiger tillgångar, se 21 § sambolagen.

Storleken på den latenta skatten kan variera beroende på vem som ska överta fastigheten. Lånet ska sedan dras av när fastighetens värde har räknats ut, se 13 § sambolagen.

Sammanfattningsvis blir det svårt att ge ett korrekt svar kring din fråga då det finns faktorer (t.ex den latenta skatten) som kan variera beroende på omständigheterna i det enskilda fallet. För att det ska bli korrekt för dig rekommenderar jag att kontaktar vår samarbetspartner Familjens jurist för vidare rådgivning i frågan.

Nicole CaiRådgivare