FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/06/2016

Sambo - bodelning

Hej. Jag och min sambo skall separera. Har lite frågor vad som gäller då? Vi har inget samboavtal. Fråga 1. Hur är det med bilen? den står på mig men den köpte vi för 2 år sedan. Har jag rätt till den eller måste den säljas och pengarna delas lika? Fråga 2. Vi har en villa. Vad skall man räkna av om jag ska lösa ut henne ifrån villan?Vi har lån på 2465000:- värdet på huset är 2900000:- Skall mäklararvode, skatt räknas av?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På samboförhållanden är Sambolagen (2003:376) tillämplig. När ett samboförhållande upphör då ni flyttar isär (2 § punkt 2 SamboL) ska en bodelning göras om någon av samborna begär det enligt 8 § SamboL. I en bodelning ingår er gemensamma bostad och bohag om det köpts för gemensam användning, se 3 § SamboL.

Fråga 1: Bilen ingår inte i bodelningen då den inte utgör samboegendom (tolkar din fråga som att du köpt bilen för eget bruk och därmed har du också rätt till bilen i bodelningen)

Fråga 2: Villan är er gemensamma bostad och ska ingå i bodelningen, du och din sambo har rätt till halva bostaden var enligt 14 § SamboL. Jag förstår din fråga som att du inte ska sälja huset innan bodelning, utan att du vill köpa ut henne i samband med bodelningen. Skulderna räknas av i bodelningen och det resterande värdet delas lika mellan er. Du kan köpa ut din sambos del både för huset och ta över hennes del av lånet.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare