Sambo – ärva efter varandra

Hej skulle vilja fråga er,,jag och min sambo ha köpt ett hus för 5 år sedan vi ha vart i hop i 10 år ,,ha hört om nån av oss avlider ska vi lösa ut våran mamma från huset undrar om vi ska dela arvet med föräldrar om nån av oss går bort .är de inte en av oss som är sambo som ska ha allt huset och allt vi skaffat oss ,,eller måste vi gifta oss för att den andra partnern ska få de vi skaffat oss

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

I ert fall blir sambolagen (SamboL) tillämplig eftersom ni inte är gifta men stadigvarande bor tillsammans, se https://lagen.nu/2003:376 .

Om någon av er skulle avlida tillfaller rättigheten till bodelning den kvarvarande sambon i enlighet med 18 § SamboL. Det innebär att huset respektive bohaget är skyddat och kommer inte tillfalla någon annan i första taget. I övrigt har den kvarvarande sambon rätt till en viss summa i enlighet med 18 § SamboL – i övrigt ärver sambos inte av varandra.

Det du säger stämmer dock. Om ni gifter er stärker ni varandras möjlighet att ärva varandra. Om ni vill få ett mer utförligt svar bör ni vända er till en jurist.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare