Sambeskattning - ett uråldrat fenomen i svensk rätt

Jag vill gifta mig, men min sambo har tagit upp "sambeskattning" som ett argument till att vi som gifta skulle gå back ekonomiskt. Detta förstår inte jag. Han har ett mkt välbetalt jobb medan jag jobbar deltid med mkt mindre lön så han står för det mesta av familjens försörjning/utgifter. Vi har ett gemensamt barn. Han förklarade att vissa tjänar på att gifta sig men andra inte och att som vi där en tjänar jättemkt och en lite så kan den som tjänar lite få samma höga skatt som den som tjänar mkt. Stämmer allt detta eller vill han bara inte gifta sig med mig helt enkelt? Eller har han rätt i sak? Förlorar vi på att gifta oss? Trots ett barn ihop? Jag har tom erbjudit att skriva ett äktenskapsförord så han inte ska få för sig att jag vill gifta mig pga att han har besparingar och inte jag. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambeskattning

Sambeskattning är en skatterättslig term som innebär att era inkomster slås ihop och beskattas gemensamt. Det innebär att om den ena makan har mycket hög inkomst och den andra relativt låg inkomst, så kommer den högavlönade makan troligtvis att betala mindre total skatt.

Sambeskattning är avskaffad i Sverige sedan år 1971. Ni kommer alltså att fortsätta skatta era inkomster precis som ni gör i dag, även om ni gifter er.

Barnets trygghet

Du nämnder att ni har ett barn ihop. Många kan tycka att ett giftermål ger barnet större social trygghet. Om den ena makan går bort, ärver den efterlevande makan allting och kan på så sätt fortsätta försörja barnet på bästa sätt. Om ni inte gifter er, kommer barnet att ärva den bortgångne föräldern direkt, och om ni t.ex. bor i en hyresrätt så kanske hyresvärden inte vill skriva över den på sambon. Det finns många detaljer som kan förenkla barnets liv.

Slutsats

Era inkomster påverkas inte av ett giftermål. Sambeskattning finns inte i Sverige. Barnet kan få större trygghet genom ett giftermål.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare