Samarbete kring barnens boende

Hej, jag och mitt ex har gemensam vårdnad om våra två barn. Har varit på sammarbetssamtal på FR och kommit överens om att maila varje torsdag info ombarnveckan. För några veckor sedan blev mitt psykiska mående ( pga långvarig stress och psykisk misshandel från exet) sämre då jag skrev till honom att jag inte orkade ha barnen. Han ville inte hämta dom eftersom vi har en överenskommelse via familjerätten att bara ha kontakt via mail på torsdagar. En vecka senare förklarade jag mitt mående igen, att barnen blir negativt påverkade av att vara hos mig. Barnen har haft ett jobbigt år pga allt som hänt och jag anser att dom inte behöver se mig ledsen och då bättre att dom är hos sin pappa. Fick svar en vecka senare att jag ska meddela exakta dagar jag mår dåligt och han ska ha barnen och medd detta i torsdagsmailet. Sen på söndagen var jag ledsen och vår dotter ville ringa och åka till pappa så jag kunde vila. Han hämtade dom argt och sa att det var sista gången jag kontaktade honom och att han skulle ta barnen på obestämd tid. Han skickade inget torsdags mail och vill inte ha fler möten på familjerätten. Han svarar inte på mail hur han vill gå tillväga i framtiden eftersom han vill ha noll kontakt och inte sammarbeta. Försökt nå barnen i helgen men kommer inte fram och tror att han blockat mig.

Frågan är om detta är ok för honom att göra, han främjar ju inte min relation till barnen och vägrar att sammarbeta.

Det enda jag vill är att barnen ska må bra!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att ni har gemensam vårdnad om barnen. När man har gemensam vårdnad ansvarar man gemensamt för barnets personliga förhållanden och man ska gemensamt se till att barnets behov blir tillgodosedda enligt 6 kap 2§ Föräldrabalken (FB). För att detta ska bli uppfyllt krävs ju självklart att föräldrarna kan samarbeta i frågor som rör barnen, där har ni ju samarbetssamtalen till hjälp. Du skriver att ni har samarbetssamtal på FR vilket skulle kunna vara antingen familjerätten eller familjerådgivning. Samarbetssamtal hos familerådgivningen är mer inriktat på ert parförhållande som föräldrar medan samarbetssamtal hos familjerätten via Socialnämnen syftar till att nå en överenskommelse kring barnens vårdnad, boende och umgänge enligt 6 kap 18§ FB. Om ni har testat det ena kanske det andra hade varit ett alternativ? Då samarbetssamtalen är frivilliga finns det tyvärr inte så mycket man kan göra om han vägrar gå dit.

Vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande enligt 6 kap 2a§ FB. Om du vill ha en förändring i boendesituationen och du och barnens pappa kan nå en överenskommelse om denna kan ni författa ett skriftligt avtal som Socialnämnden ska godkänna. Om ni inte kan nå en överrenskommelse skulle du kunna ta det till rätten som då kan fatta ett beslut i boendefrågan enligt 6 kap 14§ FB. Avgörande vid rättens bedömning är barnets bästa och vid denna bedömning beaktas särskilt att barnet ska ha en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare