FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/04/2015

Samägd jordbruksfastighet/ lika röstetal

Vi är 4 stycken delägare av en jordbruksfastighet och jag är ställföreträdare. När vi röstar om vad som ska ske inom fastigheten så kan det bli 2-2. Som ställföreträdare, har jag då utslagsröst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det är precis som du säger, du har utslagsröst. Den aktuella lagen är lag (1989:31) om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter. Lagen syftar just till att möjliggöra en effektivare fastighetsförvaltning i de fall en jordbruksfastighet ägs av fler än två gemensamt, och i detta fall ägs den ju av fyra. Av lagens 5 §, läs paragrafen här, följer att när det gäller beslut i frågor där ställföreträdaren har behörighet att företräda gäller den mening som har fått det högsta röstetalet bland de röstande. En delägares röstetal räknas efter dennes andel. Vid lika röstetal beslutar ställföreträdaren, precis som du föreslog. Jag hoppas att svaret var till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Måns GottfriesRådgivare