Samägd fastighet till försäljning

Hej, Jag och min fru äger tillsammans med 50 % andel var en fastighet. Min fru insisterar att sälja fastigheten men jag motsätter det. Kan hon göra det om jag inte är överens att huset ska säljas nu? Med vänlig hälsning Faik//

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

I ditt fall handlar det om att du och din fru har samägande till fastigheten. Detta innebär att Lag om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48) blir tillämplig, se 1§. Som huvudregel får ni i egenskap av samägare endast förfoga över fastigheten under förutsättning att ni båda är överens om detta (samtliga samägare ska alltså samtycka), enligt 2§. Det är dock möjligt för varje samägare begära att få fastigheten utbjuden på offentlig auktion utan den eller de andra samägarnas samtycke, enligt 6§. Detta sker genom en ansökan hos tingsrätten. Det förutsätter emellertid att det inte finns något avtal mellan samägarna som reglerar den här situationen, då samägandelagen är dispositiv.

Skulle din fru ansöka hos tingsrätten om att bjuda ut fastigheten på offentlig auktion har du dock möjlighet att stoppa försäljningen om du kan uppvisa synnerliga skäl för anstånd.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare