Samägd fastighet – går det tvinga fram försäljning?

Hej!

Min man och hans två bröder äger tillsammans en stuga, 1/3 var. Min man vill bli utköpt men de övriga bröderna ställer massa orimliga krav. De vill att min man, innan köpet har blivit klart, ska betala för drift men inte ha tillgång till stugan. De är inte heller överens om priset. Kan min man, själv, bestämma att stugan ska säljas på exekutiv auktion eller vilka regler gäller. Det finns inga avtal eller skrivelser ang stugan.

Tacksam svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det bästa och enklaste är naturligtvis att bröderna försöker komma överens. Går inte detta och din man vill sälja stugan så kan han använda sig av reglerna i samäganderättslagen

Lagen föreskriver att när två eller fler personer gemensamt äger en fastighet så är utgångspunkten att beslut fattas tillsammans och i samförstånd. 2 § samäganderättslagen

Kan delägarna av fastigheten inte enas så är det möjligt att vända sig till den lokala tingsrätt där fastigheten är belägen. Tingsrätten utser då en förvaltare som kan hjälpa till att medla och sköta annat praktiskt beträffande fastigheten. 3 § samäganderättslagen

Kvarstår problem även efter medlingsförsöken går det att tvinga fram en försäljning genom att fastigheten säljs på offentlig auktion. Detta är endast möjligt ifall annat inte har avtalats mellan delägarna. Så verkar dock inte vara fallet i din fråga. 6 § samäganderättslagen

En offentlig auktion ska hållas så snart det är möjligt. 10 § samäganderättslagen

Hoppas du svar på din fråga och att det löser sig i ert fall. Om du vill ha mer hjälp, t.ex. genom att sätta igång ett förfarande som jag beskriver ovan, så går det bra att vända sig till info@lawline.se

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare