FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/02/2015

Samägd fastighet

Hej!

Min fråga. Jag är hälftenägare av en fritidsfastighet.

Har tänkt skriva över min del till mina två söner.

Måste jag då tillfråga den andra hälftenägaren för att få hans godkännande eller kan jag bara skriva över utan att kontakta honom.

Tacksam för svar.

Mvh Birgitta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Samägande av fastigheter omfattas av samäganderättslagen, så länge inget annat är avtalat. När det gäller samägda fastigheter är det viktigt att skilja mellan förfogandet över själva fastigheten (som helhet) samt delägarnas förfogande över respektive andel i fastigheten. Vid förfogandet över hela fastigheten gäller som huvudregel att samtliga delägare skall samtycka innan diverse åtgärder vidtas.

Däremot gäller inte det vid förfogandet över respektive andel. Annan delägare kan inte förhindra att en delägare säljer eller ger bort sin andel, såvida inte annat har avtalats. Överlåtelsen ska ske I skriftlig form och undertecknas av bade gåvogivaren och gåvotagaren, som också måste söka lagfart.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare