FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/04/2014

Samägd bil vid bodelning

Hej. Jag och min fru ska skilja oss. För två år sedan så köpte vi en NY bil som kostade 320.000kr.

Vem har rätt till bilen? Om min fru vill ha bilen hur går man tillväga då?

Om vi tillsammans kommer överens om att hon skall få bilen, då kan ju hon sälja bilen om ett år och göra en riktig bra affär och får då alla pengarna själv...

Hur gör man i detta fallet?..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ska makarnas giftorättsgods fördelas mellan dem genom bodelning. Allt som inte är enskild egendom ska således fördelas jämnt mellan er. Enskild egendom kan bl.a. vara giftorättsgods som har blivit avskilt genom äktenskapsförord eller egendom som har ärvts med förbehåll om att den ska utgöra arvtagarens enskilda egendom.

Bilen som ni har köpt tillsammans utgör giftorättsgods och kommer därför att ingå i bodelningen. Vid bodelningen fördelas giftorättsgodset jämnt mellan makarna. I första hand ska vardera make dock få behålla sin egen egendom. Både du och din fru äger bilen vilket gör att ni båda har ett anspråk på att få behålla bilen i bodelningen.

Ponera att ditt giftorättsgods är värt 600 000 kr och din fru har giftorättsgods värt 400 000 kr. Vid en bodelning ska detta fördelas jämnt mellan er. Eftersom du i detta exempel har mer än din fru ska du överföra 100 000 kr till henne, ni har då båda 500 000 kr.

Om ni kommer överens om att din fru ska få bilen i bodelningen kommer hennes giftorättsgods stiga i värde. Då ni äger halva bilen var motsvarar den 160 000 kr på båda era sidor i bodelningen. Om hon får den överförs således ett värde på 160 000 kr av ditt giftorättsgods till henne. Hennes giftorättsgods är nu värt 560 000 kr, då ni båda ska ha 500 000 kr efter bodelningen är det nu hon som måste överföra 60 000 kr till dig.

Konsekvensen av att hon får bilen i bodelningen är alltså att ditt giftorättsgods minskar och hennes ökar. Eftersom giftorättsgodset ska fördelas jämnt mellan er innebär det att du antingen behöver ge mindre av ditt giftorättsgods till henne eller att hon kommer tvingas ge av sitt giftorättsgods till dig.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare