Samägares rättigheter mot tredje man vid exekutiv försäljning av fastighet

Vi är två familjer som äger 50% var i ett hus. Den ena familjen vill nu sälja sin del till ett av barnen. För att dessa ska få låna pengarna av banken kräver dom en inteckning i fastigheten. Vad händer om dom kommer på obestånd och banken säljer huset. Kan då även vi, som inte är på obestånd och inte har några skulder på vår del av fastigheten förlora allt eller får vi ut hälften av det belopp banken har sålt fastigheten för? Kan banken sälja fastigheten till vilket pris som helst, alltså långt under marknadsvärdet?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline.

Ifall den som du samäger fastigheten med blir föremål för utmätning kan han/hennes andel mätas ut. För fastigheter gäller också att Kronofogdemyndigheten på begäran av utmätningssökanden, gäldenären eller dig, kan förordna om att hela fastigheten ska säljas. Emot ett sådant beslut har du som samägare en viss möjlighet att begära anstånd. För ett sådant anstånd krävs att det föreligger synnerliga skäl emot att hela fastigheten säljs, och att istället endast gäldenärens andel säljs. Synnerliga skäl är ett mycket högt ställt krav, och det ska i regel vara fråga om att försäljningen av andelen är tillräcklig för att täcka utmätningssökandens fordran eller att tidpunkten för försäljningen skulle leda till en stor för lust för dig. Säljs hela fastigheten, kan KFM endast mäta ut den andel av köpeskillingen som är gäldenärens, i Ert fall 50 %. Ni har alltså rätt att till den andra hälften av köpeskillingen.

Angående priset kan sägas att du som samägare har möjlighet att yrka att tingsrätten ska fastställa ett belopp under vilket fastigheten inte får säljas. Rätten är dock inte bunden av ditt yrkande, utan kan fastställa ett lägre belopp om den skulle finna det yrkade beloppet för högt. Att fastigheter på offentlig auktion säljs under marknadsvärdet hör till det normala.

Hoppas att detta har besvarat dina frågor.

Lawline RådgivareRådgivare