Samägaravtal

Hej, Kan 2 personer äga en bil tillsammans? Person 1 och 2 är vänner och är ej gifta eller sambo. Person 1 står som ägare på bilen hos transportstyrelsen. Det har skrivits ett avtal mellan dem där det står att de äger bilen 50% var och alla omkostnader ska de dela på. Om en av dem avlider tillfaller bilen den andra. Frågan är om avtalet de skrivit gäller? Det är inte bevittnat av några andra personer. Man har endast undertecknat med sina för och efternamn och inga personuppgifter / nummer.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det endast är en fysisk eller juridisk person som kan stå som registrerad ägare hos transportstyrelsen. Detta hindrar dock inte möjligheten att två personer kan äga en bil gemensamt. Ett sådant samägande kan göras genom att man upprättar ett samägaravtal (se lag om samäganderätt) där man kan reglera hur stor andel respektive part ska äga av bilen samt hur kostnaderna ska fördelas m.m. Ett sådant civilrättsligt avtal är bindande trots att endast en av er står som ägare på bilen.

Med det sagt så bör avtalet gälla mellan de personer som har upprättat avtalet. Min rekommendation skulle dock vara att personerna också upprättar ett testamente där det framgår tydligt att bilen ska tillfalla den andra personen i de fall den ena personen skulle avlida. Ett testamente upprättas skriftligen i närvaro av två vittnen (se ärvdabalken 10:1).

Hoppas du fick svar på din fråga. Är det något som är oklart är du välkommen att höra av dig igen. Lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare