Samäganderättslagen, försäljning genom offentlig auktion och behörig domstol!

hej.. Min man köpte för ca 19 år sen en bostadsrätt tillsammans med sin dåvarande sambo, dom fick även två barn, när barnen va ca 6 år gamla skiljdes dom, då ville mamman bo kvar i bostaden och min man ville sälja, men då gjordes detta upp i först tingsrätt o sen hovrätt att mamman skulle få bo kvar tills barnen blev 18 år gamla, då skulle bostadsrätten säljas, och delas lika på båda parter. barnen fyllde 18 förra året, och min man har försökt på alla sätt att få hjälp med att få så sålt sin del, mamman kan inte lösa ut honom heller, så det finns inget annat alternativ än att sälja, men hon total vägrar detta. vi bad kronofogden om hjälp. men dom ville inte ta i detta, den advokat som min man hade kontakt med är gammal och sjuk och jobbar inte längre.. vad skall min man göra för att få ut sin rätt på lägenheten, den är idag värd ca 1.200 000kr

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom De äger bostadsrätten tillsammans så är samäganderättslagen tillämplig. Både Din make och hans dåvarande sambo har rätt till sin lott i bostadsrätten, se 1§. Huvudregeln är att egendom delas lika, men att lotten kan se annorlunda ut om det finns avtal som säger annat.

Vill ni förfoga över egendomen så får ni enbart göra detta med varandras samtycke som huvudregel. Om ena av Dem vill sälja och den andra inte, så kan den som vill sälja vända sig till en behörig domstol. Hos domstolen,i er situation, ansöker Din make i så fall om att bostadsrätten ska säljas genom en offentlig auktion. Det föreligger dock försäljningshinder om han och dåvarande Sambon har ett tidigare avtal om försäljningsförbud.

Dåvarande sambon kan även invända om att denne vill ha anstånd med en sådan försäljning. Ett sådant anstånd beviljas som utgångspunkt bara av sociala skäl och är bara ett tillfälligt beslut. Detta innebär att det hur som haver kommer ske en försäljning i slutändan om din make önskar att sälja bostadsrätten, se 6§.

Den behöriga domstolen (Laga domstol) som kan ta emot en sådan ansökan är domstolen i den ort där bostadsrätten finns, se Samäganderättslagen 18§.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Arash GhavamnejadRådgivare