Samäganderättsavtal

Hej,

Jag och min partner skall köpa ett hus jag kommer att vara skriven där och bo där heltid men dock ej min partner då han har barn i skola i annan kommun och kommer bo där delvis.

Jag kommer att äga 2/3 och han 1/3. Vi bör ju givetvis ha ett avtal oss emellan men eftersom vi inte blir sambos är det då lämpligare att skriva ett samägarrättsavtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när två parter äger något tillsammans är att samäganderättslagen blir tillämplig. Den stadgar bland annat att båda måste vara överens för att vidta någon åtgärd på egendomen samt att det finns viss möjlighet för ena parten att få till stånd en tvångsförsäljning. Men eftersom lagen är dispositiv kan man, precis som du säger skriva ett samäganderättsavtal som reglerar rättigheter och skyldigheter för delägarna.

Ett tips är att ta ledning av samäganderättslagen när ni skriver avtalet, det kan finnas bestämmelser där som ni kanske tycker passar just er. Annars är ni fria att avtala om annat. Viktigt är att skriva in hur stor andel ni äger, exempelvis att du äger 2/3 och din partner äger 1/3. Ni bör även reglerar hur ni ska gå tillväga om ni ev. går separata vägar eller om någon av er vill sälja sin andel och vem som ska bestämma över egendomen. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av båda parter.

Om ni är intresserade av att få mer hjälp vid upprättande av ett korrekt samäganderättsavtal kan ni kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vår juristbyrå er med detta.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare