FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/07/2014

Samäganderätt till kollektiv av lösören med okänd äganderätt

Är separerad från mitt x( vi har inte varit gifta) och vi har ett fritidshus gemensamt som bägge står som ägare av .Min fråga är allt lösöre möbler, porslin,verktyg etc som finns kvar i fritidshuset äger bägge det?saker som man har fått enskilt som gåva äger bägge det?om det inte finns kvitto eller annat bevis vad är det som gäller? Med vänlig hälsning NN

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Under ett samboende äger vardera sambon som utgångspunkt sin egendom själv och svarar för sina egna skulder. Ingenting utesluter dock att sambor kan äga egendom tillsammans, så kallat samägande. Exempel på en sådan situation kan vara att samborna äger hälften var av den gemensamma bostaden. Det är dock viktigt att skilja mellan samboende och samägande då det inte är samma sak. Medans reglerna kring samboende regleras i Sambolagen regleras nämligen samägande i Samäganderättslagen.

Vid ett eventuellt upphörande av ett  samboende ska enligt 8 § Sambolagen den gemensamma bostaden och det bohag som finns i bostaden fördelas mellan samborna om någon av dem begär en så kallad bodelning. Om det vid bodelningen är oklart vem som äger vad av den egendom som ska delas, anses den omtvistade egendomen, om båda samborna haft ungefär likvärdiga inkomster och bidragit i ungefär samma mån till hushållet, tillhöra båda samborna med hälften vardera, det vill säga samborna anses samäga egendomen.

Denna samägandeprincip har rötter i äktenskapsrätten men har tillämpats på sambor av Svea hovrätt i rättsfallet RH 1986:25. I detta rättsfall var det fråga om bohag som mannen i förhållandet inköpt för användning i sambornas gemensamma hem.

Vad gäller ert fall rör det sig dock om en fritidsfastighet,varför situationen blir något mer komplicerad. enligt 1 § 3 stycket och 3 § Sambolagen omfattar nämligen Sambolagen endast sambors gemensamma bostad och bohag som finns i bostaden som förvärvats för gemensam användning. Enligt 3 och 7 §§ Sambolagen utgör egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål inte sambors gemensamma bostad eller bohag som finns i bostaden.

Ert fritidshus och den egendom som finns däri omfattas med andra ord inte av Sambolagen, varför denna egendom inte ska ingå i någon bodelning enligt 8 § Sambolagen. Utgångspunkten är med andra ord att vad som finns i huset ska delas upp så att du får det som tillhör dig och din före detta sambo ska få det som tillhör denne.

Men hur gör vi då när det är oklart vem som äger vad? Som sagt finns regler för makar och sambor att falla tillbaka på i en sådan situation, det vill säga makarna respektive samborna får samäganderätt till egendomen. Ska denna princip tillämpas även på egendom som inte utgör del av ett äktenskap eller ett samboende?

Förutsatt att mina efterforskningar är korrekta så finns ingen lagstiftning, inga rättsfall och ingenting skrivet om hur en sådan situation ska lösas. Enligt mig har detta förmodligen att göra med att en sådan situation ofta förutsätts lösas utan att någon juridik kopplas in, det vill säga parterna gör upp i godo. Ni kan nämligen alltid, förutsatt att ingen av er håller på att gå i konkurs eller är utsatt för utmätning av kronofogden, komma överens om att ni ska dela på egendomen.

Men hur skulle då denna fråga kunna lösas juridiskt?

Min syn på er situation:

Som utgångspunkt brukar sägas att den person som "besitter" egendomen, det vill säga har kontroll över den, exempelvis att den finns hemma i personens bostad, även anses äga egendomen. Detta förutsatt att omständigheterna inte talar för en annan bedömning. I ert fall har ni emellertid båda kontroll över egendomen, då ni äger hälften var av det fritidshus som egendomen finns i. Denna "hjälpregel" kan därför inte tillämpas i ert fall.

Detta talar enligt mig, för att en samägandeprincip får tillämpas i de fall då ingen av er kan lägga fram några som helst bevis på att ni äger egendomen i fritidshuset, det vill säga då endast ord står mot ord, det vill säga ni får dela på egendomen i fritidshuset. I annat fall skulle det behöva bestämmas att någon av er skulle vara tvungen att bevisa att ni ägde egendomen, vilket enligt mig skulle innebära en oskälig fördel för den andre.

Vad gäller egendom som ni fått enskilt som gåva och som finns i fritidshuset så spelar det ur bodelningssynpunkt ingen roll om denna är enskild eller inte.  Även om egendomen inte varit enskild hade den nämligen ändå inte ingått i bodelningen, då egendomen funnits i ert fritidshus och därmed enligt 3 och 7 §§ Sambolagen inte utgjort bohag i den gemensamma bostaden som förvärvats för gemensam användning, utan istället utgjort fritidsegendom.

Om du däremot kan bevisa att du fått viss egendom med förbehåll att den ska vara din enskilda bör du dock även anses ha kunnat bevisa att du äger egendomen, varför egendomen då inte kommer att anses samägd mellan dig och din före detta sambo. Ur den synvinkeln kan det därför ha betydelse om egendomen är enskild egendom eller inte.

Slutsats:

Min slutsats är därför att ni, i brist på bevisning om vem som äger vad i fritidshuset, får dela på egendomen, det vill säga ni får samäganderätt till denna. Det faktum att ni äger halva fritidshuset var samt den mycket svåra och krångliga bevissituation som annars skulle uppstå talar för detta. Eran samäganderätt kommer då att regleras av den så kallade samäganderättslagen, jämför 1 § Samäganderättslagen. För att försäkra att ni inte ska köra fast i eran process att göra upp om vad ni ska göra med den samägda egendomen kan någon av er enligt 6 § Samäganderättslagen, mot den andres vilja, kräva att sälja egendomen på offentlig auktion.

Som sagt tillhör er situation, såvitt jag kunnat hitta, ett område som ingen närmare behandlat. För att vara helt på den säkra sidan kan det därför vara bra att ta kontakt med en färdig jurist, exempelvis genom Familjens jurist, för att få klara besked. Familjens jurist är Sveriges största familjejuridiska byrå. Ni kan enkelt boka tid hos dem här.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare