Samäganderätt och tillträde till hus

Jag och min exfru står tillsammans på ett hus där jag bor. Hon är i folkbokförd eller betalar för något som hör till huset. Vad har hon för rätt när det kommer till att vara i huset trots att jag sagt nej till att gå in om jag inte är där.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver i din fråga att du och din exfru ''står tillsammans på ett hus''. Jag tolkar detta som att ni båda äger huset tillsammans.

Äger du och din exfru huset tillsammans så föreligger det ett samägande och en samäganderätt. Ni kan därmed kallas för delägare av det aktuella huset. I lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt (samäganderättslagen) så finns det bestämmelser som reglerar era rättigheter.

Om inget annat kan bevisas så äger ni lika delar av huset (1 § i samäganderättslagen). Detta innebär att ni har rätt att vistas i huset lika mycket. Samäganderättslagen säger dock ingenting om hur detta ska ske. Detta kan ni själva avtala om i till exempel ett samäganderättsavtal.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare