Samäganderätt, dold samägare och samboavtal

Hej Jag och min sambo står inför ett köp av en bostadsrätt då vi nu bor på ett andrahandskontrakt som snart går ut. Vi kommer att ha olika stor kontantinsats, jag 80% och min sambo 20%. Som jag förstått det kan vi välja att antingen upprätta skuldebrev eller på själva köpekontrakt låta våra respektive procentandelar framgå. Min fråga är om skuldebrevet (om vi väljer det alternativet) måste upprättas innan köpekontrakt skrivs på eller om det kan upprättas efteråt? Samt om samboavtal kan upprättas efter att köpekontraktet skrivits på? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Eftersom att ni tillsammans vill förvärva ert boende och kommer betala en viss del var, blir samäganderättslagen analogt tillämplig.

Enligt 1 § kommer ni bli ägare till den del ni bidrar med till köpet.

Jag föreslår att ni båda står som ägare på köpekontraktet med respektive procentdel.

Ett skuldebrev kan användas för att säkra att den som betalar hela insatsen, utan att ännu fått pengar från den andre, kommer att få det. På motsvarande sätt kan ett skuldebrev som tydligt visar att skulden reglerar köpet av bostadsrätten användas för att visa bostadsrättsföreningen att ni är samägare till bostaden. Dock, står ni båda på köpekontraktet behövs ej detta.

Genom ett samboavtal kan sambor eller blivande sambor avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen, se 9 § sambolagen. Ni kan alltså välja att upprätta ett samboavtal båda innan och efter förvärvet av bostadsrätten. Detta ska vara skriftligt och undertecknad av båda.

Hoppas jag besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare