FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/10/2016

Samägande investeringssparkonto

Min make och hans far har öppnat ett investeringskonto i min makes namn. De har tagit 100kkr från ett lån jag o min make tagit på 500kkr.

Jag var tveksam till deras agerande eftersom vi tog lånet för att renovera vårt hus och inte att gambla med.Jag blev övertalad av min make och svärfar med att om vi gör detta skulle min svärfar stötta med 100kkr ytterligare i samma fond.

Jag o min make tjänar lika mycket och har delad ekonomi men han sköter den och jag är sällan inne o tittar. Vi har varit i hop i 18 år och gifta i 6. Vi har köpt huset tillsammans och vi har två tonårsbarn.

Vi har fått likadana papper vad gäller deklaration mm. Häromdagen fick min man ett brev från vår lokala bank. Där står att han räknas som en av deras viktigaste kunder och är bjuden på bio m bankinfo i november.

Detta känns märkligt eftersom vi tjänar lika mycket och har gemensamt ägande och lån. Vad är det han har för affärer med dem som inte jag har, eftersom inte jag blir ens medbjuden på bio?

Funderar på om det är investeringskontot som de säger är lika mycket mitt som hans? Är jag lurad av min make o svärfar? Är det min makes investeringssparkonto och inte mitt så känner jag mig lurad. De menar att det bara kan stå i en persons namn men att det självklart tillhör mig också..?

Borde jag stoppat detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer som din make och svärfar säger att man inte kan äga ett investeringssparkonto gemensamt. Det är därför enbart din make som äger kontot.

Om ni inte skrivit äktenskapsförord eller din make fått aktier som gåva med villkoret att de är hans enskilda egendom så kommer aktierna utgöra giftorättsgods, (se 7 kap. 1-2 §§ Äktenskapsbalken). Allt giftorättsgods ingår i en eventuell bodelning om ni skulle skilja er eller när en utav er går bort, (se 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken).

Eftersom det är din make som äger investeringssparkontot kan du inte bestämma över vad som händer med aktierna eller kontot, men om ni går isär så kommer du att ha rätt till hälften av kontots värde.

Hoppas du fått svar på din fråga.
Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare