FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/06/2013

samägande av semesterboende i Spanien

Hej! Jag och min flickvän ska köpa en semesterbostad i spanien, av olika anledningar kommer hon att stå som ägare. Jag undrar om det finns något sätt att skydda mig i händelse att något händer henne eller att vi gör slut, vi är inte gifta och är särbos. med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Som jag tolkar din fråga är du lite ute efter att både äta kakan och ha den kvar, eftersom att din flickvän ska stå som ensam ägare samtidigt som du ska ha en säkerhet i fastigheten.Jag skulle rekommendera dig att söka kvalificerad juridisk hjälp för att skydda dig från en stor eventuell ekonomisk förlust, i det fall att en tvist om fastigheten uppstår.

Din situation kompliceras av att fastigheten ligger i Spanien, och att tvister om äganderätten till den med största sannolikhet kommer att behandlas enligt spansk lagstiftning.

Jag kan enbart ge dig vägledning på det svenska rättsområdet, och jag kan inte alls garantera att de svenska reglerna överenstämmer med de spanska. Därav kommer mitt råd till dig att söka kvalificerad rådgivning.

Mina snabba eftersökningar har givit att samägande i Spanien behöver registreras för att gälla, och däri ligger problemets kärna.

Ett snabbt och enkelt råd är att ni upprättar ett skuldebrev där du erhåller en fordran på din flickvän som svarar mot värdet av den andel av fastigheten som du har rätt till. Annars så kan man göra associationsrättsliga lösningar, d.v.s. att man startar ett företag eller förening som skulle stå som ägare, men det är oklart om den lösningen skulle passa er.

Den svenska familjerätten är till föga hjälp för er, med undantag för att ni skulle gifta er.

Det enklaste sättet för dig att skydda dig är genom giftermål, eftersom att du då skulle ha en giltig "fordran" på fastigheten i form av anspråk på giftorättsgods. Detta skulle gälla samtidigt som din partner står som ägare. Se ÄktB kap 7-13. Anspråket aktualiseras enbart när äktenskapet upphör, vilket det gör genom skilsmässa eller dödsfall. Dessa regler gäller inte för sambos, och kan ej heller avtalas att generellt gälla civilrättsligt mellan parterna (Lagutskottets betänkande 1986/87:18). Som sagt vågar jag dock inte svära på att ett svenskt giftorättsanspråk skulle fungera problemfritt gentemot ägandet av en fastighet som är inskriven i Spanien.

Att du i framtiden skulle hävda att s.k. "dold äganderätt" har förelegat vore utsiktslöst, eftersom att den praxisen enbart gäller mellan sambos. Sambos definieras i Sambolagen 1 § som två personer som bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Möjligheten finns förstås för din flickvän att i sitt testamente tillförordna semesterbostaden till dig, men det skyddet gäller enbart vid dödsfall, och kan ändras närsom din flickvän behagar. Därtill finns risken att testamentet klandras av andra arvingar, ifall de finner skäl för det.

Alltså bör du söka kontakt med någon som är väl förtrogen med både det spanska rättssystemet och det svenska.

Du kan finna det här, http://www.familjensjurist.se/i-spanien.

Lycka till och allt gott för semestern!

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare