Samägande av husvagn

Hejsan!

Jag och min särbo har köpt husvagn tillsammans. Det blev som så att det är han som står som låntagare, även som ägare av husvagnen. Jag betalar självklart hälften, vi delar på alla kostnader. Jag betalar då till han varje månad. Borde vi skriva något avtal? Man vet ju aldrig vad dom händer.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är precis som du säger bra att avtala om husvagnen, om ni någon gång skulle behöva dela den mellan er, men framförallt för att det ska vara tydligt mellan er hur kostnader ska fördelas.

Det avtal som ni kan upprätta heter samäganderättsavtal. Regler om samäganderättsavtal finns i samäganderättslagen. I avtalet kan ni reglera hur stor andel av husvagnen som du respektive din särbo ska äga, hur kostnaderna ska fördelas m.m. Ett sådant civilrättsligt avtal är bindande trots att endast en av er står som ägare på bilen.

Jag rekommenderar er också att upprätta ett testamente, där ni tydlig förklarar hur ni vill att husvagnen ska fördelas vid den andra partens bortgång. Om husvagnen ska tillfalla den överlevande parten, eller om den ska säljas och att arvet fördelas på övriga arvingar, t ex. Regler om testamente finns i ärvdabalken 10 kap.

Vill ni ha hjälp att upprätta samägandeavtalet och testamente så finns hjälp att tillgå på vår hemsida. Se här för samäganderättsavtal och här för testamente.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar och att du känner att du har fått svar på det du frågade efter.

Återkom till oss om du har några ytterligare frågor.

Ha en fortsatt skön sommar.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare