Samägande av hund

Hej jag och mitt ex fick en hund av hennes son som vi tagit ansvar över! Hon står som registrerad ägare på Jordbruksverket men de är jag som betalt alla stora kostnader som hunddagis foder osv! Hunden har bott hos mig största delen av tiden! Nu har vi gått isär och hon gett bort hunden! Kan hon göra så mot mig? Läste att de finns nått som heter samägarrättslag! Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver låter det som att du och ditt ex haft ett samägande av hunden då båda har betalat för hunden och tagit hand om den med syfte att hunden skulle vara er gemensamma. Om ni haft ett samägande har hon inte rätt att ge bort hunden utan ditt samtycke (2§ Lag om samäganderätt). Då ditt ex står som registrerad ägare kan det vara svårt för dig att bevisa att ni faktiskt haft ett samägande men om du kan bevisa att du betalat stora kostnader och att hunden har bott hos dig till stor del har du goda chanser att kunna visa på samäganderätt.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Lycka til!

Vänligen,

Felicia LundgrenRådgivare