Samägande av fastighet

Jag undrar

Om man äger en fastighet tillsammans, tre personer, har lagfart på varsin tredjedel, då undrar jag vilken lag som gäller för oss.

Är det samägande lagen som gäller?

Gäller det rättigheter/skyldigheter m.m.

Gäller det även rätt till försäljning för den av ägarna som vill, mot andra ägarnas medgivande?

Dels på sin del i fastigheten men kanske även för andras, alltså att lämna fastigheten till försäljning på offentliga marknaden.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt (SamäganderättsL) är tillämplig på din situation, det framgår av 1 §. Jordabalken (JB) är också tillämplig, lagarna reglerar olika frågor.

SamäganderättsL 2 § ställer upp ett krav på att alla delägare måste lämna samtycke för "förfogande" av fastigheten. Det betyder att fastigheten inte går att sälja på marknaden om inte alla delägare samtycker. Däremot kan alla delägare ansöka hos rätten om att fastigheten ska försäljas på offentlig auktion och för att det ska förhindras krävs att övriga delägare kan visa synnerliga skäl för att fastigheten inte ska försäljas, detta framgår av SamäganderättsL 6 §.

Jag ser inget hinder mot att försälja ens egna andel, exempelvis om de andra två delägarna vill köpa ut den tredje. Dock får köparen av andelen rätt att ansöka om att fastigheten säljs på offentlig auktion om det inte förhindras genom avtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med er fastighet är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare