Säljares ansvar för lämnade uppgifter

Hej Jag köpte en begagnad bil från en återförsäljare. när jag köper bilen har gjort tjänsten 120000 km efter servicebok måste bytas kamrem, jag undrar om detta är gjort, kan han inte svara på, men kommer att få det undersökt, han återvänder och säger att det har förändrats och jag köper bilen. Nu visar det sig att det inte var sant och bilen är med en skadad motor efter 47000 km, har jag möjlighet att hålla återförsäljaren ansvarig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du köpt bilen i egenskap av privatperson. Det är då konsumentköplagen (KKL) som ska tillämpas på köpet. För att du ska kunna göra påföljder gällande mot säljaren i det aktuella läget krävs att fel föreligger. Vad som avses med fel står att finna i 16-21a§§ KKL. Frågan om en vara är felaktig ska enligt 20§ KKL bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Enligt 19§ KKL föreligger fel i varan om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet. Som jag tolkar din fråga har säljaren sagt till dig att kamremmen har bytts varpå du beslutat att köpa bilen. Bilen du köpt är därför enligt mig troligen att anse som felaktig enligt denna bestämmelse. Förmodligen kan bilen även anses felaktig enligt 16§ KKL då den avviker från vad du avtalat om med säljaren (även muntliga uppgifter kan bli avtalsinnehåll).

Om varan är felaktig har du rätt att göra påföljder gällande enligt 22§ KKL. Det som i första hand borde bli aktuellt här är avhjälpande (reparation) enligt 26§ KKL. Detta ska ske utan kostnad för dig som köpare. Du kan naturligtvis även yrka på andra påföljder såsom prisavdrag eller hävning men säljaren har då enligt 27§ KKL rätt att istället välja att försöka avhjälpa felet eller företa omleverans.

Konsumentköplagen hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare