Säljarens rätt att avhjälpa fel

Hej

Jag köpte en TV på ett elektronikföretag. Den har varit inne för garanti reparation 3 ggr för samma fel. Text TV slutar att fungera efter ett tag. Efter om installation så fungerar Text TV för att sedan försvinna igen.

Enligt konsumentköplagen ska jag då kunna häva köpet eller få en ny vara, egentligen redan efter 2:a reparationsförsöket. Företaget hävdar att, ”det är inte så det går till” utan vill skicka in TV till en verkstad för bedömning om det är garanti reparation eller inte, vilket jag ifrågasätter.

TV:en har ju ”reparerats” utan framgång 3 gånger på garanti.

Ska jag behöva vänta ytterligare ett tag till dess att serviceverkstaden yttrat sig? Jag har sammanlagt varit utan TV i drygt en månad när den varit inlämnad för TextTV felet.

Önskar svar om företaget kan göra så inom ramen för Konsumentköplagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 16§ konsumentköplagen (KKL) föreligger fel bland annat om den köpta varan i fråga om kvalitet inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller i något annat avseende avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta. Eftersom TV:n inte fungerar som den ska föreligger fel och företaget verkar ju inte heller bestrida detta.

Hävning är en väldigt ingripande påföljd och det ställs därför höga krav för att ett avtal ska kunna hävas. Först och främst krävs enligt 28§ KKL att avhjälpande och omleverans, som är de primära påföljderna i KKL, inte kommer ifråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen. Att dessa påföljder inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen är också en omständighet som kan göra att köparen får rätt att göra andra påföljder gällande.

Det krävs dessutom enligt 29§ KKL att felet är av väsentlig betydelse för dig som köpare. Väsentlighetsbedömningen görs objektivt med beaktande av köparens särskilda situation (d.v.s. är felet normalt sett av väsentlig betydelse för en person i din situation). Jag har svårt att se att det aktuella felet (att text-tv inte fungerar) skulle kunna ses som ett sådant väsentligt fel som ger dig rätt häva köpet.

Du har dock rätt att kräva omleverans vilket innebär att du istället får en ny TV, detta enligt 26§ KKL. Som köpare ska du inte behöva stå ut med upprepade misslyckade försök att avhjälpa ett och samma fel. Säljaren kan inte heller avstå från omleverans för att denne hellre avhjälper felet.

Konsumentköplagen hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare