Säljarens rätt att åtgärda fel enligt konsumentköplagen

Hej

Jag har köpt en jacka nyligen på Vila 1 April 2017.

Jag står och funderar länge över köpet eftersom jackan såg ut att vara i dålig kvalitet. Den saknar innertyg så tryckknapparna är sydda rakt genom så det syns lite på framsidan. Det gör inget sålänge inte tyget dras runt knapparna så det blir konstiga utbucklingar.

Så jag frågar expediten vad som sker om den går sönder? Expediten säger att då reklamerar vi bara den o du får pengarna tillbaka. Så jag vågar slå till och köper den.

Använder jackan 3 ggr och så ramlar 2 knappar av. Jag själv skulle inte våga sy i detta tyget.

Jag åker in till Vila butiken den 11 April och vill reklamera varan och få pengarna tillbaka.

Men butikschefen står och säger att det har jag ingen rätt till för de har rätt att skicka jackan till deras sömmerska och fixa jackan. De säger att man kan inte reklamera för att knappar ramlar av.

Jag säger att jag bor inte i närheten och har ingen lust att köra fram och tillbaka utan ersättning. Men de säger att det måste jag för annars får jag ju inte tillbaka jackan.

Sen när jag ber om någon sorts intyg på att jag lämnat jackan hos dem för att jag inte litar på deras ord. Så säger de att jag får inget för jag måste bara lita på dem.

Är det verkligen så att jag inte har rätten på min sida här? Det har bara gått några dagar o jag ville ha en jacka som såg ut som den jag köpte fast inga lösa knappar efter 3 ggr användande. Jag hade inte heller tänkt köra flera ggr till en butik för att köpa en jacka!!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår det att du och expediten i butiken överenskommit om att köpet ska gå åter vid ett eventuellt fel i varan. Detta tolkas som ett muntligt avtal och ska som huvudregel hållas. Eftersom att avtalet är muntligt kan det dock vara svårt för dig att bevisa att ett sådant avtal kommit till stånd. Nedan kommer jag därför att redogöra för vad den svenska lagen säger i sådana fall inget har avtalats.

Påföljder
Konsumentköplagen (1990:932) reglerar de fall då du som konsument köper en vara (exempelvis en jacka) av en näringsidkare. Din jacka har nu förlorat ett flertal knappar inom loppet av några dagar från köptillfället. Detta får anses utgöra ett fel vilket förutsätts ha funnits vid avlämnandet (20a § första stycket).

Eftersom att det föreligger ett fel i din inköpta vara har du rätt att begära påföljder (22 §). De påföljder som regleras i konsumentköplagen är följande:
1. Avhjälpande vilket innebär att du har en rätt att få din jacka lagad,
2. Omleverans vilket innebär att du får byta ut din trasiga jacka mot en ny, likvärdig sådan,
3. Prisavdrag,
4. Ersättning för att avhjälpa felet eller,
5. Hävning vilket innebär att du lämnar tillbaka jackan och får pengarna åter.

I ditt fall har du begärt att få häva ditt köp och få pengarna åter. Innan butiken accepterar en hävning av detta slag har de en rätt att i första hand åtgärda felet på egen bekostnad (27 § första stycket). Butiken har nu valt att åtgärda felet genom att skicka jackan till en sömmerska.

Ersättning för transport
Angående de transportkostnader du drabbas av för att hämta varan säger konsumentköplagen att du som köpare har rätt till ersättning för de utgifter som orsakats av felet på jackan. Detta är under förutsättning att felet på jackan inte beror på ett hinder utom säljarens kontroll (30 § och 32 §). Förenklat innebär detta att säljaren inte ska ha kunnat förutse felet samt att det inte ska ha varit oövervinnligt. Så tycks inte fallet vara nu. Konsumentköplagens förarbeten säger dock att ”köparen normalt får finna sig i ett visst besvär till följd av de krav hen gjort gällande på grund av ett fel”.

Enligt min mening är svaret på din fråga i hög grad beroende på vad som anses vara ”visst besvär”. Avståndet till butiken kan då ha stor betydelse.

Om du känner dig osäker rekommenderar jag dig att kontakta en vägledare på Konsumentverket.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare