FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/10/2014

Säljarens hävningsrätt enligt köplagen

Jag annonserade ut en avställd beg bil som en spekulant kom och tittade på, lade en handpenning och kort därefter betalade fullt ut för via banköverföring. Men han kunde inte hämta den förrän ca en månad efter betalningen vilket alltså inte ha skett än utan bilen står kvar hos mig vilket i och för sig var överenskommet vid besöket. Jag har under denna tiden ändrat mig och vill nu behålla bilen och häva köpet och givetvis betala tillbaka hela köpesumman. Bilen är ej heller över registererad än utan står kvar på mig. Min fråga är ifall jag som säljare kan häva köpet som jag önskar göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Av din fråga framgår att du har träffat ett avtal om försäljning av bilen. En grundläggande princip inom svensk rätt är att avtal ska hållas vilket gör att det vanligtvis är svårt att häva ett ingånget avtal. Jag utgår från att ni båda ingått avtalet i egenskap av privatpersoner vilket gör att köplagen (KöpL) blir tillämplig. Förutsättningarna för att du som säljare ska kunna häva ett avtal enligt denna lag står att finna i 54-55§§ KöpL. Att du ändrat dig och nu vill behålla bilen är dessvärre inte någonting som ger dig rätt att häva avtalet. Som säljare kan du ha rätt att häva köpet om köparen dröjer med betalningen (vilket inte är fallet här) eller om köparen inte medverkar till köpet (i det här fallet genom att hämta bilen). Ni har avtalat om att du ska behålla bilen och det verkar inte som att köparen inte kommer att kunna hämta den inom den avtalade tiden. Av detta följer att du tyvärr inte har någon rätt enligt köplagen att häva det ingågna avtalet.

Att du inte har någon juridisk rätt att häva avtalet utesluter dock naturligtvis inte att du kan kontakta köparen och fråga om denne kan tänka sig att frånträda avtalet.

Hoppas att det löser sig!

Tom SundinRådgivare