Säljarens dröjsmål vid avträdande av fastighet

hej !

vi har skrivit på en kontrakt för att köpa hus med tillträdesdagen 7 Juni.

nu vill säljaren byta tillträdesdag till 14 Juni.

får vi skadestånd?

anledning för fördröjning är att säljaren fick också information att den lägenheten som han har köpt kommer att bli färdigt senare.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Säljaren drar på sig ett ansvar om han inte avträder fastigheten i rätt tid, se 4 kap 13 § jordabalken (1970:994). Det behöver inte vara en uppsåtlig vägran; det räcker att dröjsmålet beror på säljaren, att han ”underlåter” att avträda i tid.

En förutsättning är att säljaren underlåtenheten att avträda ”utan skäl”. Köparen kan ha rätt att häva köpet.

Skadestånd

Regeln anger inte någon särskild skadeståndsgrund; skadeståndsskyldighet föreligger således direkt i och med att säljaren är ansvarig för dröjsmål.

Köparen bör få ersättning för extra kostnader, t.ex. hyra eller arrende av annan fastighet. Genom att inte få tillträde, kan köparen gå miste om intäkter av olika slag. Sådant bortfall ska kompenseras (minskat med eventuella uteblivna kostnader). Om köparen skulle bedriva inkomstbringande verksamhet (tillverkning eller annan rörelse) bör utebliven intäkt av denna kunna ersättas.

Sammanfattningsvis så bör ni kunna få skadestånd för de extra kostnader ni haft under tiden ni borde ha haft tillträde till fastigheten. Detta kan ni kräva av säljaren.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare