Säljarens ansvar vid fastighetsköp

Hej

Jag sålde min sommarstuga i januari 2015. Köparen gjorde ingen besiktning av huset trots att mäklaren frågade vid flera tillfällen. Nu 9 månader senare får jag ett mail om att det har läckt in i badrumsväggen genom ett rör i taket. Röret har funnits där sedan drygt 15 år. Köparen hävdar att det är jag som ska stå för reparationen och säger att de, när de tillträtt, har haft en bekant som är bekant med hur en husbesiktning går till, som gått igenom och inte hittat något fel. Köparen skriver att " En besiktningsman lyfter ju aldrig på takpannorna och därför kunde detta problem inte upptäckas vid en besiktning".

Jag svarade att jag ville ha en sekond opinion och fick till svar att skadan är bedömd av en snickare som anlitats av försäkringsbolaget.

Kan ni förklara för mig om det är jag som ska betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att sommarstugan du sålt är en fastighet, alltså mark med en byggnad. I dessa fall finner man tillämpliga regler i jordabalken (JB).

Vid köp av fastighet har köparen en undersökningsplikt enligt 4 kap 19 § 2 stycket JB. Köparen får inte åberopa fel i fastigheten som köparen skulle ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten. Köparen kan behöva ta hjälp av en besiktningsman om köparen själv inte är kunnig i saken. Allt som köparen kan undersöka med hjälp av lukt, syn, känsel och hördel bör undersökas. Fastighetens skick och ålder kan föranleda att köparen bör göra en utvidgad undersökning av fastigheten. Misstänker man till exempel mögel för att man känner en doft kan man behöva undersöka dolda utrymmen och till exempel bryta upp golvet för att se efter.

Säljaren svarar bara för dolda fel i fastigheten, fel som inte hade gått att upptäcka vid en undersökning.

Det är svårt att avgöra om felet med röret hade upptäckts vid en undersökning. Det framgår inte i frågan hur sommarstugans skick är i övrigt, men jag tycker det låter som att köparen borde ha anlitat en besiktningsman. Då hade kanske felet upptäckts. Detta kan göra att det blir svårt för köparen att göra dig ansvarig för felet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare