FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/09/2014

Säljare ångrar sig

Hej,

Har ett problem som jag undrar om ni kan hjälpa mig med. Följande har hänt. 16/9 köpte en motorcykel på blocket , kom överens om att betala begärt pris till säljarens konto i hsb och fick även registreringsnummer för att märka insättningen med detta. Betalade till säljaren köpesumman på 7000kr samt märkte överföringen med registreringsnummer. Skickar sedan ett kort på överföringen samt mina kontaktuppgifter via mms ( för att säljaren skulle kunna ta bort annonsen och skicka in ägarbytet till transportstyrelsen). Säljaren svarar på mitt meddelande med texten ok, kanon. Dagen efter ( 17/9) skickar jag runt lunch ett meddelande och frågar om han fått pengarna då annonsen inte var borttagen och säljaren inte svarar i sin telefon. Inget svar. När jag senare under dagen inte heller får tag i honom via telefon ber jag en kompis pröva att ringa, då svarar han, berättar att det är budgivning på mc och att han tänker sälja till en kille för 23 000kr. Jag försöker då igen nå honom men inget svar, skickar sms, inget svar. Sent på kvällen ringer han från ett annat nummer och berättar att han inte vill blåsa någon men att han inte längre kan sälja motorcykeln,det har kommit allvarliga saker i vägen som gör att han måste skicka tillbaka mina pengar, efter mycket tjat framkommer det att sålt den till en annan och att han tycker att jag ska vara glad för att han erbjuder sig att betala tillbaka mina pengar. Jag tar inte emot några pengar. Han bekräftar också att vi hade ett avtal och att motorcykeln är min men säger samtidigt att eftersom han inte tänker skickar in ägarbytet i mitt namn kan jag inte göra något. . Detta är i kort problemet. Jag anser att motorcykeln är min ägodel då jag betalt den till fullo och har ett muntligt avtal samt bevis via sms på att säljaren har sett och godkänt överföringen.

Tror ni det är någon mening att driva detta vidare? Spelar det någon roll om jag köpt den som privatperson eller via ett enskilt företag? Räcker detta som bevis för att bevisa att motorcykeln är min? Mitt mål är inte att få tillbaka pengarna utan att få den motorcykel jag köpt och betalt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumentköplagen är tillämplig då säljaren är en näringsidkare. Om det istället är en privatperson som säljer motorcykeln är det Köplagen som blir tillämplig. Det gäller oavsett om du köpt motorcykeln som privatperson eller som företag.

Som jag ser det så har du och säljaren ingått ett bindande avtal i och med eran smskonservation. Man kan som säljare sedan inte häva köpet då ånger inte är ett giltigt skäl för att åberopa hävningsrätten. Det är enbart om det föreligger ett kontraktsbrott från din sida som en hävningsrätt kan bli aktuell för säljaren. Du har därmed rätt att kräva fullgörelse enligt 23 § Köplagen, https://lagen.nu/1990:931. Du får därmed hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Om säljaren har ett starkt intresse av att behålla varan och det är orimligt att tvinga säljaren att fullgöra köpet så är han dock inte skyldig att göra det. Det blir då istället aktuellt med hävning.

I det här fallet verkar som sagt säljaren ha ångrat sig och vill ha kvar motorcykeln. Enligt min åsikt är detta inte ett godtagbart skäl och du har därmed möjlighet att kräva fullgörelse.

Du undrar om det är någon mening att driva ärendet vidare. Jag skulle råda dig att fundera ordentligt om det är värt att driva en dyr och tämligen segdragen domstolsprocess om detta eller om du ska nöja dig med att få tillbaka pengarna. Om du väljer att ta det vidare rekommenderar jag dig att du skriftligen försöker komma överens med säljaren och i andra hand fundera på att stämma säljaren i domstol.

Behöver du ytterligare hjälp med juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete.

Ellinor SvenssonRådgivare