FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/10/2016

Sälja mors egendom, skyldighet gentemot syskon

Jag har skött om min mamma i 6 år, nu ska hon flytta till ett äldreboende.

Detta innebär att hon får ett mycket mindre boende vilket gör att vi måste göra oss av med halva bohaget.

Till saken hör att jag har en syster som sagt upp bekantskapen med oss sen c:a 6 år tillbaka. Min fråga: Är jag skyldig eller förpliktigad att meddela eller erbjuda min syster att ta del av det överblivna bohaget.

Min mamma har alzheimers sjukdom och är därför inte vid sina sinnens fulla bruk.

Hon fick platsen med kort varsel och hennes tidigare lägenhet ska hyras ut inom kort.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Owe

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Er mor har att göra med sin egendom som hon själv önskar. Om hon vill ge bort den till er eller vill att ni säljer den åt henne är helt upp till henne. Eftersom inget nämns om en god man eller förvaltare utgår jag från att er mor har rätt att göra med sin egendom som hon själv vill. Är det så att hon ber er sälja egendomen har ni ingen skyldighet att berätta för eventuella syskon eller dylikt. Är det så att hon ger er egendomen som en gåva kan det hända att den ses ett förskott på ett framtida arv.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare