Sälja bostad vid samägande och testamentsförordnande

Hej! Jag har ärvt 50% i en sommarstuga där samägande lagen har skrivits bort. I det här testamentet står det att jag i första hand måste hembjuda det till den andra ägaren (min morbror). Detta har gjorts och han vill köpa det men har inga pengar. Jag vill inte äga huset tillsammans med min morbror, men hur kan jag se till att det säljs om inte samägande lagen inte gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på vad som står exakt i testamentet. Eftersom ni avtalat bort samägandelagen behöver ni inte ta hänsyn till den lagens bestämmelser. Ifall det står i testamentet att man får sälja bostaden efter att man erbjudit den andra ägaren att köpa ens del ser jag inget hinder för att du säljer bostaden till någon annan i detta läge. För att vara helt säker bör du återigen fråga din morbror om han vill köpa bostaden och ge honom en tid som har får på sig att betala. Har han inte några pengar ska du inte behöva behålla bostaden tills han fått ihop tillräckligt, det viktiga är att du faktiskt har erbjudit honom och gett honom möjlighet att köpa bostaden av dig. Du kan även fråga din morbror om han känner någon annan som kan tänka sig att köpa bostaden av dig som senare kan vara villig att sälja den vidare till din morbror, detta verkar dock inte vara något krav enligt testamentet.

Sammanfattningsvis tolkar jag testamentet på så sätt att du måste erbjuda din morbror att köpa din halva innan du får sälja denna vidare. Att han vill köpa den men inte har pengar till detta ska inte ligga dig till last. Du har gjort vad du måste enligt testamentet och bör få sälja den vidare om din morbror inte köper den av dig. För säkerhets skull bör du fråga din morbror återigen och berätta att du kommer att sälja den vidare om han inte köper den av dig. Detta gäller om inte testamentet säger något annat, som att du t ex måste fråga två gånger med 6 månaders mellanrum eller liknande.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare