FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/11/2016

Sälja andel i samägd fastighet

Jag och min Syster Äger 50 % var av en fastighet, som vi har en gemensam lagfart på efter vår framlidne mor. Om jag gör en värdering av fastigheten, kan jag sälja min del till mina två söner som är villig att köpa helst 100% procent av fastgiheten, men min syster vill ej gå med på detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har äganderätten till halva fastigheten är det fritt fram för dig att förfoga över denna andel såsom du vill, du kan därför sälja din andel till dina två söner utan problem. Däremot kan du inte tvinga din syster att sälja hennes andel till dina två söner. Det du skulle kunna göra är att påkalla en tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen, då kommer hela fastigheten att bjudas ut på offentlig auktion och på så sätt kan dina söner förvärva hela fastigheten. Med då finns det en risk att en utomstående köpare bjuder högre och vinner auktionen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare