FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/03/2018

Sälja alkohol som privatperson.

Jag och min fru har fått 3 st flaskor med mycket dyrbart vin på vår bröllopsdag. Varken jag eller min fru dricker och undrar därför om det är lagligt att sälja dessa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Privatpersoner får inte sälja alkohol till andra privatpersoner, det finns dock undantag. I fall följande punkter är uppfyllda får det ske försäljning av alkohol av privatpersoner:

1.avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer.

2.det sker utan vinstintresse och sker utan annan kostnad för deltagarna än kostanden för inköp av dryckerna.

3.det äger rum i en lokal där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 Kap 1a § Alkohollagen).

Min bedömning är alltså att ni får sälja alkoholen ni fått i gåva, ni får däremot inte sälja den för mer än vad den köpts för eftersom det inte ska föreligga något vinstintresse för er. De övriga punkterna måste även vara uppfyllda.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare