FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/12/2014

Sakskada under ett träningspass

Hejsan. Jag har varit på spinningpass på Friskis & svettis idag. Under passet så fastnade mina tights i något på sadeln ( något som inte ska vara vasst eller så ) & sprack. Eftersom jag varken var ansvarslös, oaktsam eller slarvig så undrar jag om Friskis kommer kunna betala en ersättning till mig på det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt till dig oss på Lawline med din fråga. Först och främst så gäller avtalet mellan dig och Friskis & Svettis (gymmet). Står där något om hur och när ersättning ska aktualiseras, så gäller detta i första hand. Saknas en ersättningsbestämmelse, är det skadeståndslagen som ligger nära till hands att tillämpa.

Du har drabbats av en sakskada. För att skadestånd ska utgå krävs att vårdslöshet eller uppsåt förelegat från gymmets sida (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det går att utesluta att gymmet agerat med avsikt att skada, eftersom inget i situationen antyder att så skulle vara fallet. Istället får en bedömning av vårdslösheten göras. Det finns flera olika sätt att göra en vårdslöshetsbedömning, men det som företrädesvis beaktas är risken för skadan, sannolikheten för skadans storlek, möjligheten att förebygga skadan samt skadevållarens (gymmets) möjligheter att inse skaderisken. Risken, att tights spricker under ett träningspass, får anses som ganska liten. Hade gymmet vidtagit rimliga åtgärder för att förhindra denna skada? Om gymmet följt gällande regler och säkerhetsföreskrifter gällande monteringen m.m. för spinningcykeln och samtidigt underhållit den på ett godtagbart sätt, är min bedömning att gymmet gjort så gott de kunnat för att förebygga skadan.

Rena olyckshändelser ersätts inte. Du som skadelidande har bevisbördan för att gymmet varit vårdslös och enligt min bedömning kan det bli problematiskt att bevisa att gymmet förfarit oaktsamt. Mitt råd är således att du i första hand ska titta i avtalet som eventuellt finns mellan dig och gymmet. Du kan även kontakta ditt eller/och gymmets försäkringsbolag för att undersöka möjligheterna till ersättning.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare