Sakskada av hund, ersättning?

Hej! Jag var hemma hos en kompis i veckan och vi badade i hennes pool. Under tiden så har hennes hund tagit mina glasögon som låg på en stol och tuggat sönder dem. Min försäkring täcker inte skador orsakade av djur. Hur gör man då? Har läst lite om ansvarsförsäkring på hennes part, men hur gör jag då? måste jag anmäla för att hennes försäkringsbolag ska gå in och betala det? Tacksam för svar, Sanna

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Först kan jag nämna att enligt 19§ lagen om tillsyn av hundar och katter har djurägare ett strikt ansvar för skador orsakade av deras djur. Detta innebär att din vän är skyldig att ersätta skadan oavsett hur väl hon vaktat hunden.

Med detta klarlagt är mitt råd att du ber din vän kontakta sitt försäkringsbolag och frågar vad just hennes ansvarsförsäkring täcker. Många har en ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring som även täcker skador orsakade av husdjur. Det måste inte göras en polisanmälan om det var det du åsyftade, däremot kommer försäkringsbolaget ha lättare att utbetala pengar om det finns vittnen eller dokumentation som kan styrka skadan på glasögonen.

Om skadan inte täcks av försäkringsbolaget och din vän inte frivilligt betalar återstår att stämma din vän inför domstol. Med de påfrestningar en domstolsprocess kan innebära för en vänskapsrelation hoppas jag dock att ni kan lösa problemet med hjälp av försäkringsbolaget eller ur egna fickor.

Lagen om tillsyn av hundar och katter hittar du Här!

Mvh

David IngvarssonRådgivare