Sakrättsligt skydd mot sambos skulder?

Hejsan! Min sambo och jag delar alltid på kostnader när det gäller större inköp (tex möbler); den ena för över halva summan till den som betalar. Dock undrar jag hur det blir vid en separation eller dödsfall om en av oss har en kreditskuld på t.ex IKEA. Blir jag skyldig att betala av halva skulden (då det är till vårt gemensamma bohag)? I händelse att det är så, finns det något jag kan göra för att skydda mig från att vara tvungen att betala för något jag redan betalt hälften för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din sambos skulder är hans egna och du kan inte bli skyldig för några av dessa. Om ni köpt något och betalat hälften var och din sambo dör och har skulder eller blir utmätt hos kronofogden pga oförmåga att betala sin skuld, så kommer de att köpa upp din andel i möblerna för att betala hans skulder om detta behövs (8 kap. 8 § utsökningsbalken).

Ett bra sätt att skydda sig är att behålla kvitton, så att du kan bevisa att ni betalat halva var. Det lär dock inte bli några svårigheter att bevisa om något sådant sker eftersom egendom som ni har i gemensam besittning antas vara samägd (4 kap. 19 § andra stycket utsökningsbalken).

Om ni separerar och inte kan enas om vem som ska ta vad så får vem som helst av er kräva att objektet säljs och att ni delar på pengarna (6 § lagen om samäganderätt). Även här är du fri från din sambos skulder.

Hoppas det besvarar din fråga, tveka inte att höra av dig till Lawline igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare