Sakrättsligt skydd för bilägare vid utlån

Jag har en skuld på 10000 kr till kronofogden som jag inte har möjlighet att betala för tillfället och den preskriberas i år också.

Jag bara undrar vad som gäller och det är så här att jag har möjlighet att låna/hyra bil av vänner som ställer upp för mig i en jobbig situation, jag behöver bil för att kunna jobba för det mesta men också för att skjutsa barn till träningar dagis etc.

Jag läser så mycket om att kronofogden kan ta någon annans bil i som jag skull råka ha hemma. Så min fråga är vad för papper anses som vattentätt för att det inte ska kunna ta någon annans bil som jag har i min besittning för tillfället, Jag deras ägarbevis försäkringsbevis köpekontrakt och behöver jag nån form av kontrakt att jag hyr/lånar bilen av de.?

Hur ska man kunna gardera sig? Jag vill inte att mina vänner ska råka illa ut för att de hjälper en vän i nöd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Kronofogden får bara utmäta egendom de vet är din eller som de kan anta är din (4 kap. 18 § utmätningsbalken). Så länge bilen är skriven på dina vänner kan Kronofogden inte ta den för att utmäta dina skulder. Ägarna till bilen har så kallad separationsrätt vid utmätning. Om du vill vara extra säker så kan det vara bra att ha deras ägarbevis eller liknande med i bilen. Det lär dock inte vara några problem för dina vänner att bevisa äganderätt till bilen om den mot förmodan skulle utmätas.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare