FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/04/2014

sakrätt - godtrosförvärv

Kan det sakrättsliga traditionskravet uppfyllas till följd av ett rättsstridigt besittningstagande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga kan besvaras via lagen om godtrosförvärv, se https://lagen.nu/1986:796 .

Lagen handlar om när och hur en förvärvare av lösöre i god tro kan åtnjuta sakrättsligt, se 1 och 2 §§ i nu nämnda lag. Det hela handlar om huruvida förvärvaren i fråga varit i god tro vid själva överlåtandet av saken. God tro handlar om att personen i fråga ska vara ovetande om eventuella missförhållande kring den lösa saken.

Även om förvärvaren skulle vara i god tro består den rätta ägarens rätt till egendomen i fråga om egendomen frånhänts honom genom t.ex. stöld enligt 3 §. Så fort den rätta ägaren får kännedom om vem som har egendomen i sin besittning krävs det att han kräver tillbaka saken inom 6 månader från detta tillfälle. Annars tappar han rätten till saken och förvärvaren åtnjuter då sakrättsligt skydd.

Stöld i sig kan dock inte vinna sakrättsligt skydd för personen som tar saken. Det handlar om att tjuven i sin tur överlåter det stulna objektet och att den förvärvaren åtnjuter skydd. Detta är vad som gäller när lösöre överlåts och som föregåtts av ett rättsstridigt besittningstagande (stöld).

Jag hoppas detta svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare