Säkra egendom som enskild egendom genom testamente

Hej!

Jag äger genom mitt företag ett bostadshus. Min dotter, skriven i Sverige men bosatt i England, skall gifta sig med en engelsk medborgare. Min fråga: hur borde jag agera för att säkra att hennes framtida arv ( huset) förblir hennes enskilda egendom oavsett framtiden? Både jag och min dotter är svenska medborgare idag.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Zoltan Kiss,

Lawline svarar

Hej Zoltan och tack för att du använder dig av våra tjänster!

Där finns flera lösningar man kan tänka sig till din fråga. De är dock beroende på omständigheter jag inte känner till och vad du själv tror passar dig bäst.

Du kan säkra hennes arv av fastigheten genom att antingen testamentera fastigheten, eller att ge bort den. Under dessa transaktionstyper kan du villkora äganderätten såsom enskild egendom och därmed freda egendomen från anspråk från din dotters make. Om du testamenterar eller ger bort fastigheten genom ett gåvobrev, så för du in villkoret att "egendomen, och egendom som träder i dess ställe, ska vara mottagarens enskilda egendom".

Du nämner att du äger fastigheten genom ditt bolag. Om ditt bolag är en egen juridisk person (Aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening) så kommer du behöva föra över ägandet av fastigheten till dig personligen för att du ska kunna testamentera eller ge bort egendomen. Du kan endast testamentera och ge bort egendom du råder över, det vill säga som du direkt äger. Om ditt bolag är en egen juridisk person så är det bolaget som tekniskt sett äger fastigheten, även om du äger bolaget.

I en situation där du ger bort egendomen så kan du även villkora att du behåller nyttjanderätten till fastigheten för resten av din livstid. I så fall sker transaktionen bara på papper, dock blir effekten att du inte längre kan pantförskriva fastigheten utan din dotters medverkan.

Jag har tyvärr inga kunskaper om vilka förmögenhetsrättsliga konsekvenser detta ger din dotter i hennes äktenskap, detta behöver man konsultera en familjejurist i England för. Däremot vågar jag säga att eftersom det är fråga om fast egendom här i Sverige, så kommer fastigheten förbli mottagarens enskilda här i Sverige om du villkorar det så enligt ovan.

För att summera så skulle jag säga att du bör testamentera fastigheten till din dotter såsom hennes enskilda egendom. För att kunna göra detta behöver du stå som lagfaren ägare vid ditt frånfälle (dödsfall). Det är även av yttersta viktigt, oavsett om du ger bort egendomen eller testamenterar den, att du upprättar korrekta handlingar som uppfyller formkraven. Detta är tyvärr inget vi kan hjälpa dig med men om du önskar sådan hjälp kan du återkomma till mig på min emailadress nedan så kommer jag sätta dig i kontakt med en familjejurist.

Jag hoppas rådgivning har varit till hjälp och jag önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare