Säkra att efterlevande sambo kan bo kvar i lägenheten?

Jag och min sambo har ett gemensamt barn och en gemensamt inköpt bostadsrätt. Vi vill om det värsta händer, alltså att någon av oss går bort att den efterlevande ska kunna bo kvar i denna lägenhet utan att en eventuell förmyndare vill sälja denna åt barnets räkning. Ska vi då skriva ett samboavtal eller ska vi testamentera bara lägenheten till varandra eller hur ska vi gå till väga?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den enklaste lösningen på ert problem är faktiskt att gifta sig, på det sättet garanterar man dels att den efterlevande maken kan bo kvar, men också att man ärver varandra. Om ni inte vill gifta er så rekommenderar jag att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa er att skriva just ett testamente och/eller samboavtal beroende på exakt vad ni har för önskemål och hur er situation ser ut, det kostar visserligen en summa men det brukar oftast vara värt det om man vill försäkra sig om att allt går till på rätt sätt. Om ni vill komma i kontakt med en jurist hos oss på Lawline kan du klicka här!

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare