Säkerställande av arv till omyndig

Hejsan! Jag håller på med att skriva ett testamente och jag undrar hur det funkar om jag är den ände maken var vid liv och jag har 4 söner men en dotter som har avlidit och lämnat över 2 barn. Hur kan jag göra min dotters man arvlös? Måste barnen vara myndiga?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Den legala arvsordningen regleras i 2 kap. 1 § ärvdabalken. Enligt 1 st. är dina fyra söner och dotter att betrakta så som dina bröstarvingar och de är först att ärva. Enligt 2 st. ska kvarlåtenskapen fördelas lika mellan dina barn, det vill säga i fem lika stora delar. Då din dotter är bortgången ska enligt arvsordningen hennes två barn träda i hennes ställe och dela lika på den del som annars skulle tillfallit deras moder.

Gällande de delar av kvarlåtenskapen som tillfaller dina barnbarn måste i första hand beaktas om barnen är över eller under 18 år. Enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken gäller så som huvudregel att den som är under 18 år är omyndig och inte själv får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än vad som gäller enligt lagen eller vid villkor vid förvärv exempelvis genom testamente. Är något eller båda av dina barnbarn över 18 år uppstår således ingen problematik då personen får rätt att råda över den egendom som tillfaller denne utan faderns inblandning.

Är något eller båda barnbarnen under 18 år gäller huvudregeln i 9 kap. 1 § föräldrabalken. Din dotters man har ingen legal rätt till din kvarlåtenskap (och kan på så sätt inte heller göras ”arvlös” enligt lagens mening) men kan komma att få rätt att förvalta den egendom som tillfaller dina barnbarn. Dock finns här vissa bestämmelser som kan nyttjas för att delvis uppfylla din avsikt.

Enligt 13 kap. 1 § föräldrabalken gäller att om omyndigs förälder är förmyndare bestämmer de hur tillgångar som står under deras förvaltning skall användas eller placeras om inte annat följer av lag. För att undvika att din dotters man får rätt att förvalta egendomen räcker det inte med att du i ditt testamente villkorar den kvarlåtenskap som ska tillfalla dina barnbarn med att ”de själva ska få råda över egendomen”. Är barnbarnen under sexton år finns en ovillkorlig rätt för fadern att omhänderta även sådan villkorad egendom. Är barnbarnen över sexton år finns möjlighet för förmyndaren att enligt 9 kap. 4 § och 9 kap. 3 § 2 st. föräldrabalken omhänderta egendom genom överförmyndares* samtycke om det kan anses erforderligt med hänsyn till barnets uppfostran eller välfärd.

För att undvika att omhändertagande av egendom görs ska du därför i samband med ditt skrivande av testamente villkora rätten till egendomen med att den ska stå under ”särskild överförmyndarkontroll”. Villkor om särskild överförmyndarkontroll innebär bland annat enligt 16 kap. 11 § föräldrabalken att den som ombesörjer utbetalningen från dödsboet för den omyndiges räkning ska sätta in medel hos bank samt lämna uppgift om att medlen inte får tas ut utan överförmyndarens tillstånd. Har pengar satts in hos bank enligt 16 kap. 11 § föräldrabalken med förbehåll om att det skall stå under särskild överförmyndarkontroll får dessa inte tas ut utan överförmyndarens samtycke, 13 kap. 8 § föräldrabalken. Är den egendom som du avsett att tilldela dina barnbarn i form av pengar kan således de ovan nämnda regleringarna och ett villkor om särskild överförmyndarkontroll i testamentet till stor del säkra dina barnbarns arv från deras fader. Dock måste uppmärksammas den möjlighet som finns till att överförmyndare ger förmyndare godkännande eller samtycke att använda eller på annat vis förvalta viss del av egendomen.

*Överförmyndare finns i varje kommun och har till uppgift att utöva tillsyn över förmyndare när sådan på något sätt har påkallats.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Behöver du ytterligare hjälp att formulera ditt testamente för att säkerställa att utdelningen av din kvarlåtenskap blir som du har haft för avsikt rekommenderar jag att du vänder dig till vår samarbetspartner Familjens Jurist, du hittar dem här; http://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/testamente

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare